С вдигането на минималната заплата се поввидгна и въпросът за минималните осигуровки, които трябва фермерите да заплащат. Земеделските производители и на самоосигуряващите се лица минималният месечен размер на осигурителния доход се запазва на 710 лв. Това заяви вицепремиерът и министър на труда и социалната политика Лазар Лазаров по време на първото заседание на Комисията по труда и социалната политика в Народното събрание за новата година.
Според данъчното законодателство прагът за осигуряване на фермерите за пенсия, под който не могат да паднат, е 710 лева. С вдигането на минималната работна заплата обаче всеки работодател е длъжен да плаща осигуровки за наетите от него работници най-малко върху стойността на минималната работна заплата за страната. Затова фермерите ще осигуряват себе си върху 710 лева, а работниците си – върху 780 лева. Тук възниква и въпросът дали повечето от тях ще се откажат от постоянните трудови договори за работниците си?!
Законодателството дава достатъчно гаранции, така че да няма ощетени лица, посочи министърът.
По отношение на минималната заплата, която от началото на година е 780 лв., Лазаров каза, че разчетите на социалното министерство за новия размер са били на определени на база на текущите икономически показатели, като инфлацията е измерена спрямо индексите на потребителските цени. Той потвърди, че ще бъде създадена работна група между социалните партньори и заинтересовани страни, за да се обсъди въвеждането на европейската директива за адекватните минимални работни заплати в Европейския съюз.
С приемането на новия размер на възнаграждението се създават условия за изготвяне на механизъм за определяне на минималната работна заплата. „Разработването му ще започне в началото на 2023 г., когато съвместно със социалните партньори ще започнем работа и по създаването на предпоставки за прилагането на Директивата за адекватните минимални работни заплати“, обясни вицепремиерът Лазар Лазаров.











